Artikel: Consumenten plaatsen badkamer niet zelf

Het plaatsen van een badkamer vereist behoorlijk wat kennis en ervaring. De consument wil dan ook vaak van het begin tot het eind geholpen worden en zou de renovatie van een badkamer het liefst aan een andere partij overlaten. De verschuiving van do-it-yourself (DIY) naar do-it-for-me (DIFM) is een trend die wordt verwacht vanwege de verwachte invloed van de vergrijzende bevolking van Europa. Een aantal belemmeringen zitten consumenten hier echter in de weg. 

DIY versus DIFM

In 2019 laat 66% van de consumenten de badkamer plaatsen door een andere partij, dat is een stijging ten opzichte van 2015 en dit aandeel zal in de komende jaren alleen maar toenemen. Tegelijkertijd zal het aandeel do-it-yourself (nu 33%) vanzelfsprekend afnemen. Ondanks de besparing die zelf installeren oplevert, zien we daar ook een aantal nadelen. Zo zijn er onzekerheden, weinig ondersteuning van anderen en het kennisniveau van de doe-het-zelver is soms een knelpunt. De reden dat do-it-yourself afneemt heeft ook te maken met de vergrijzende bevolking en de ervaring van de jongere generatie. Wanneer iemand een badkamer laat plaatsen wordt dit het vaakst gedaan door een aannemer (40%), loodgieter (35%), tegelzetter (33%) of klusbedrijf (30%).

Prijskaartje

Consumenten laten de renovatie van hun badkamer dus het liefst over aan een professional. Het hogere prijskaartje dat daaraan vasthangt, vormt soms wel een belemmering. Een gemiddelde renovatie van de badkamer behelst al gauw 100 uur aan installatiewerkzaamheden (2 á 3 weken). Dit is € 4.000 tot € 6.000. Dit zal echter alleen maar meer worden in de toekomst. Vakmensen zijn namelijk al schaars en in de nabije toekomst worden deze alleen maar moeilijker te vinden.

Daarnaast zal meer DIFM meer betrokken professionals betekenen, wat problemen oplevert voor doe-het-zelfzaken. Daarom proberen DHZ-retailers professionals als klant aan te trekken of installatiediensten aan consumenten aan te bieden.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde artikelen