Artikel: De rol van de showroom

Consumenten en detaillisten verwachten dat showrooms niet uit het straatbeeld gaan verdwijnen. De belangrijkste reden hiervoor is dat showrooms een goede bron van inspiratie zijn voor consumenten. De showrooms richten zich dan vooral op het zien van complete opstellingen en de mogelijkheid om de producten te voelen. Deze inspiratie is lastig online te verkrijgen. ​ 

Aantal bezoeken per maand
Lokale badkamerspeciaalzaken hebben gemiddeld 218 consumenten per maand in de winkel. Van de 100 consumenten die per maand de winkel bezoeken, koopt 63% een badkamer en 28% koopt alleen losse producten. Badkamerspeciaalzaken welke onderdeel van een keten zijn hebben gemiddeld 312 consumenten per maand in de showroom/winkel. Van de 100 consumenten die per maand de showroom/winkel bezoeken, koopt 48% een badkamer en 28% alleen losse producten. Installateurs met een showroom hebben gemiddeld 140 consumenten per maand op bezoek. Van de 100 consumenten die per maand de showroom bezoeken, koopt 34% een badkamer en 57% alleen losse producten. Bouwmarkten hebben gemiddeld 2.294 consumenten per maand in de winkel. Van de 100 consumenten die per maand de winkel bezoeken, koopt 28% een badkamer en 84% alleen losse producten.

Detaillisten over showrooms

Detaillisten denken dat het belang van een sanitair showroom de komende vijf tot tien jaar gaat toenemen (40%) of gelijk gaat blijven (37%). Een klein deel van de detaillisten geeft aan dat het belang van de showroom gaat afnemen in de komende vijf tot tien jaar (24%). 

Voorraad in de showroom
Van de sanitair verkooppunten zoals lokale badkamerspeciaalzaken, badkamerspeciaalzaken van een keten, installateurs met een showroom en bouwmarkten heeft 78% tussen de 0 en 25% van de producten die zij tonen in de showroom of winkel zelf op voorraad. Van de lokale sanitairspeciaalzaken denkt 21% dat dit de komende jaren minder zal worden, 9% denkt dat dit meer gaat worden. De badkamerspeciaalzaken denken dat dit aantal gaat verminderen (15%) maar ook dat het zal toenemen (15%). Installateurs met showrooms denken dat dit in de komende jaren zal toenemen (71%). De bouwmarkten denken voornamelijk dat dit aantal gaat verminderen (33%), een kleiner deel denkt dat dit aantal in de komende jaren gaat afnemen (19%).

Reden voor aankoop

Het grootste deel van de consumenten die een badkamer/toiletruimte koopt, doet dit op basis van betrouwbaarheid/kwaliteit (33%). Ook kopen veel consumenten artikelen voor in de badkamer/toiletruimte op basis van luxe of status (20%). Iets minder dan een vijfde van de consumenten (19%) let op gemak. De groep prijskopers, consumenten die kopen op basis van prijs, bestaat uit 18% van het totaal. De kleinste groep consumenten zijn de verantwoordelijke kopers, zij kopen op basis van milieu en duurzaamheid (11%).

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde artikelen