Artikel: Duurzaamheid consumenten bij aankoop sanitair producten

Duurzaamheid is steeds meer te zien om ons heen. Zo startte SIRE afgelopen september met haar campagne: ‘’Waardeer het, repareer het’’. Hiermee wil SIRE Nederlanders aanzetten om kapotte spullen een tweede leven te geven door ze te repareren. Hoe bewust zijn consumenten met duurzaamheid bezig als het gaat om sanitair? Welke rol speelt duurzaamheid bijvoorbeeld bij de aanschaf van sanitaire producten?

Bij duurzaamheid denkt 66% van de consumenten als eerst aan besparing op water, energie en gas.  Een derde (34%) denkt als eerste aan duurzaam materiaalgebruik en het hergebruik van materiaal. De meeste consumenten vinden besparing op energie, water en gas belangrijker, 81% vindt dit belangrijker dan het gebruik van duurzaam materiaal. De rest (19%) vindt het hergebruik van materialen belangrijker. Bij de aankoop van een badkamer of producten voor de badkamer is voor 57% van de consumenten comfort doorslaggevender, voor 43% is duurzaamheid doorslaggevender. Bijna twee derde (60%) van de consumenten heeft niet nagedacht hoe duurzaam de producten en onderdelen zijn bij de aankoop van een badkamer. Minder dan de helft (40%) heeft hier wel over nagedacht. Aan consumenten werd de vraag gesteld: ‘’Zou u voor uw badkamer liever producten kopen die duurzamer zijn (bijvoorbeeld een radiator die niet op gas werkt) als dit 10% meer kost’’. Iets meer dan de helft (55%) van de consumenten koos ja, 45% koos nee.

Voor een aantal sanitaire producten werd aan consumenten gevraagd of zij daarbij letten op duurzaamheid bij aankoop. Bij verlichting (37%) en het toilet (32%) denkt het grootste deel van de consumenten aan duurzaamheid. Gevolgd door de kraan, de regendouche en de radiator met respectievelijk 29%, 27% en nog eens 27%  van de consumenten. Bij de douchecabine let 21% op duurzaamheid, bij de wastafel 16% en bij de vloer 13%. Het laagste aantal is geconstateerd bij het bad (11%), het badkamermeubel (11%) en de accessoires (8%). Opvallend is dat 37% van de consumenten niet op duurzaamheid let tijdens de aankoop van producten voor de badkamer.

Volgens 59% van de consumenten is Grohe een voorloper op het gebied van duurzaamheid. Dit merk steekt er volgens consumenten met kop en schouders bovenuit. De andere merken die volgens consumenten voorlopers zijn op het gebied van duurzaamheid zijn Villeroy & Boch met 34% en Geberit met 28%. Plieger, Bruynzeel en Hansgrohe scoren lager met opeenvolgend 18%, 17% en 16%. De merken die niet als voorloper op het gebied van duurzaamheid worden gezien zijn Gamma (4%), Roca (3%), Ideal Standard (3%), Sencys (3%) en Laufen (2%).

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde artikelen