Blog: Een blik op het onderzoek vanuit het perspectief van de groothandel

De onderzoeksresultaten van het grootschalige onderzoek ‘Spetterend Sanitair 2025’ zijn bekend. Dit heeft geleid tot de verschijning van een aantal rapportages. Welke zaken komen aan het licht? Kan de vakhandel aan de hand van de resultaten concrete stappen gaan nemen? Allereerst bekijken we de rapportages vanuit het perspectief van de groothandel. We spreken Arnold Koomen, algemeen directeur bij Galvano. We vragen hem wat hij van de onderzoeksresultaten vindt en wat zijn visie is op de toekomst van de sanitairbranche. 

Bevestiging van ontwikkelingen

De rapportages bevatten ontwikkelingen die Arnold niet verrast hebben. “Er zijn een aantal trends die worden bevestigd. Prefab bestaat natuurlijk al een tijdje. Dit zie je in de bouw en dus ook in de sanitairbranche toenemen. Er zal minder op de bouwplaats zelf in elkaar worden gezet, maar juist meer in fabrieken onder gecontroleerde omstandigheden. Een complete badkamer wordt dan in één keer in een gebouw gehesen.” Arnold noemt daarnaast een ander opvallend resultaat. “Ik zie in de rapportages dat er meer verluxed wordt in de badkamer. Dit betekent dat er luxueuzere sanitairproducten geproduceerd en verkocht zullen worden. Ik betwijfel of dat een langdurige trend zal zijn, omdat ik denk dat dat afhankelijk is van de economie. Als de consument meer geld heeft, geeft hij meer uit.” Hij merkt nog op: “De rol van de groothandel blijft bestaan omdat een badkamer uit heel veel producten bestaat en de consument graag wil kiezen.”

“Ik ben optimistisch dat er voor de groothandel nog een belangrijke rol blijft in de distributie van badkamerproducten”

Duurzaamheid volgens de groothandel

In het rapport komt duurzaamheid naar voren als een enorme kans in de sanitairbranche. Arnold vertelt welke ontwikkelingen hij ziet op dit gebied. “Duurzaamheid speelt al langere tijd een rol. Bij sanitair gaat het dan vooral om waterverbruik. De sector is al lang aan het nadenken over oplossingen voor waterconsumptie. Hoe kunnen we met minder water hetzelfde effect behouden? Bij toiletten zie je vaak een spaarknop om door te spoelen. Er wordt tegenwoordig veel minder water verbruikt op het toilet dan 20 jaar geleden. Je ziet dit ook bij douchekoppen. Er wordt lucht toegevoegd aan de waterstraal waardoor je een betere douche-ervaring hebt met minder waterverbruik. Maar ik denk ook aan het herwinnen van warmte uit de douche-afvoer, zodat die warmte gebruikt kan worden om koud water op te warmen.” Arnold vervolgt: “Ik geloof dat iedereen ervan doordrongen is dat we zorgvuldiger om moeten gaan met onze schaarse natuurlijke hulpbronnen. Er zijn allerlei initiatieven, bijvoorbeeld het hergebruiken van keramiek in sanitairproducten. Maar ook op het gebied van transport. Hoe kunnen we vrachtwagens slimmer laten rijden? Of het elektriciteitsgebruik in het bedrijfspand. Dat heeft niet direct iets met sanitair te maken, maar wel met de inzet om onze planeet bewoonbaar te houden.”

“Ik geloof dat iedereen ervan doordrongen is dat we zorgvuldiger om moeten gaan met onze schaarse natuurlijke hulpbronnen”

De rol van de groothandel in de toekomst

Hoe kijkt Arnold naar de toekomst van de sanitairbranche? “Duurzaamheid blijft een groot thema. Ook denk ik dat prefab zal doorzetten. Daarnaast is het interessant om te zien of de consolidatie bij onze leveranciers verder door zal zetten.” Arnold had het eerder al over de voorspelling dat er meer verluxing zou optreden. “Comfort is wel een thema dat ik terugzie, maar dat is iets anders dan verluxing. Luxer materiaalgebruik is voor een deel economisch gedreven. Dat zal de komende jaren waarschijnlijk meebewegen met de economie.” Hij vervolgt: “Wij zijn ervan overtuigd dat er in de toekomst een belangrijke rol voor de groothandel blijft. De distributie van badkamers is complex. Daarnaast is keuze in assortiment erg belangrijk en dat kunnen we als groothandel uitstekend faciliteren.

Tot slot noemt hij nog een thema waarover je zou kunnen nadenken. Dit betreft de marktstructuur die je in het buitenland ziet, waar groothandels ook verkooppunten hebben. “Galvano denkt dat de Nederlandse markt nooit op die manier georganiseerd gaat worden.”

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde artikelen