Blog: Fabrikant aan het woord

Vorig jaar mochten we Freek Wiesenhaan interviewen voor het Magazine Spetterend Sanitair. Daarin spraken we met hem als algemeen directeur bij Hansgrohe over hoe de verwachte ontwikkelingen in de sanitairbranche van invloed zijn op de fabrikant. Opnieuw komt deze fabrikant aan het woord.

Volgens het onderzoek werd een marktgroei in volume verwacht tussen de 1% en 2%. Opvallend was dat er niet veel verluxing werd verwacht. Welk effect verwacht je dat de coronacrisis heeft op deze uitkomsten (zie jij dit veranderen doordat mensen meer tijd doorbrengen)?

“Het is duidelijk dat het coronavirus een negatief effect zal hebben op de marktontwikkeling. Onze inschatting is dat de markt circa 5% zal krimpen. Dit zal integraal effect hebben op alle segmenten.”

Je gaf vorig jaar aan dat de online rol behoorlijk wordt onderschat. Met name op het gebied van multichannel- en omnichannel-approach. Als we terugkijken naar het afgelopen jaar, zie je veranderingen plaats vinden in de online rol? En zo ja, welke?

“Multichannel en omnichannel blijven doorontwikkelen. Tijdens de crisis is hier dan ook additionele groei te zien. Aan de andere kant was/is er natuurlijk een afwachtende tendens. Veel mensen wachten af wat de effecten voor hen zijn.”

Hoe verwacht je dat dit zich de komende tien jaar verder gaat ontwikkelen?

“Zoals destijds aangegeven denken wij dat het aandeel van e-commerce maximaal 20% van het volume zal bedragen. Het zal in de toekomst niet alleen over toegevoegde waarde gaan, zoals fysieke aanwezigheid, content en kennis. De e-commerce bedrijven moeten zich ook gaan bezinnen over winstgevende groei.”

Wat zijn de gevolgen daarvan voor jullie als fabrikant in de sanitairbranche?

“Hansgrohe gelooft in een omnichannel-benadering. Wij willen daar onze producten aanbieden waar de consument ze zoekt. Wel is de vraag of alle producten in alle kanalen zullen moeten worden aangeboden. Ook zoeken we naar de juiste prijsstelling, zodat de consument duidelijk weet wat de werkelijke prijs is van een product.”

Hoe gaat Hansgrohe om met alle coronamaatregelen en hoe zorgen jullie er tegelijkertijd voor dat de zaken toch door kunnen gaan?

“Hansgrohe ondersteunt allereerst haar partners zo goed als we kunnen. We hebben de afgelopen tijd onze klanten telefonisch te woord gestaan. Ook de WaterStudio is in die tijd gesloten. Inmiddels zijn we voorzichtig weer aan het opstarten en bezoeken we klanten als daar urgentie voor is. Ook de WaterStudio is op afspraak weer geopend. Wij hebben tot nu toe geen grote gevolgen gezien van de crisis. Wel verwachten we in Q3 en Q4 2020 een daling vanwege het feit dat er best al wat projecten zijn uitgesteld in verband met een onzekere toekomst.”

Wat voor advies zou je de sanitairbranche op dit moment willen geven?

“Positief blijven om zodoende de economische crisis te beperken. Meer samenwerken zodat fouten kunnen worden voorkomen.”

Wie zou jij graag terugzien in deze rubriek en welke vraag zou je diegene willen stellen?

“Minister Wiebes. De overheid zal daadwerkelijk de economie moeten gaan steunen. Nederland heeft in de banken- en financiële crisis veel langer te kampen gehad van de gevolgen dan andere landen. Er zullen steunmaatregelen moeten komen, maar ook zal er iets aan de stroperigheid moeten worden gedaan. Wat gaat de regering doen om het bedrijfsleven te ondersteunen?”

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde artikelen