Persbericht: ‘Consument nog onbekend met warmtepomp, verwacht fullservice-installateur’

ROTTERDAM – 17 september 2019. De kennis van Nederlandse consumenten over warmtepompen is nog relatief laag. Slechts 8% van de consumenten weet exact hoe een warmtepomp werkt. Wanneer er een warmtepomp wordt geplaatst, verwachten consumenten dan ook fullservice van de installateur (66%). Dit blijkt uit het onderzoek ‘Spetterend Sanitair 2025’ van Stichting Verwarming en Sanitair, uitgevoerd door USP Marketing Consultancy. Kennis over warmtepomp nog beperkt.

In het onderzoek noemen consumenten de warmtepomp wel het vaakst als alternatieve bron die ze verwachten te gaan gebruiken om de woning gasloos te verwarmen (28%). Naast de 7% die aangeeft exact te weten hoe een warmtepomp werkt en wat de precieze consequenties zijn, noemt een zeer klein aandeel van 1% zichzelf zelfs expert. Voor het merendeel van de consumenten geldt echter dat de kennis nog niet al te verrijkt. De meeste consumenten geven aan dat ze in ieder geval weten dat de warmtepomp bestaat (42%).

Kansen in fullservice

“Wanneer u een warmtepomp zou willen aanschaffen en plaatsen, verwacht u dan dat een installateur alles voor u uitzoekt en de warmtepomp plaatst, of bepaalt u liever zelf het type en merk dat geplaatst moet worden?” Het antwoord op deze vraag is duidelijk: 66% van de consumenten verwacht fullservice van de installateur. Van de consumenten geeft 34% aan zelf het type en het merk uit te willen zoeken. Er liggen dus grote kansen voor installateurs die de consument daadwerkelijk van oriëntatie en advies tot en met installatie en onderhoud weten te bedienen.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde artikelen