Spetterend Sanitair 2025: opvallende resultaten

Jan-Paul Schop is directeur/eigenaar van USP Marketing Consultancy, een marktonderzoeksbureau gespecialiseerd in de bouw- en installatiesector. Ook in de sanitairbranche verricht USP al een aantal jaren veel onderzoek. Daarom bleek USP een geschikte partij om het afsluitende onderzoek voor Stichting Verwarming en Sanitair uit te voeren. Dit resulteerde in diverse rapportages, waaronder vijf themarapportages: behoeften van 50-plussers, energietransitie, innovatie bij montage, trends en de klantreis. We spreken Jan-Paul over enkele opvallende resultaten uit deze rapportages.

50-plussers

De vergrijzing is in volle gang. Jan-Paul vertelt: “De 50-plusser van nu is zich bewust dat de badkamer in de toekomst aangepast zal moeten worden, maar denkt ook dat dit nog heel lang duurt. Het is belangrijk om aangepast sanitair slim te verkopen en te vermarkten zodat men voorbereid is op de toekomst. Zo’n badkamer moet wel een mooie uitstraling hebben. Zo breng je de seniorenbadkamer in een positief daglicht.” Deze doelgroep biedt ook kansen voor installateurs. “Naarmate consumenten ouder worden, zullen zij minder zelf installeren. De seniorengroep wordt steeds belangrijker, degene die in staat is de senior echt te verleiden zal succesvol zijn in de toekomst.”

Energietransitie

Jan-Paul ziet in de resultaten dat de consument de badkamer als luxe ziet. ‘’De klant wil comfort en luxe; de uitstraling moet mooi zijn. Daarnaast speelt de verduurzaming, dus energiereductie is noodzakelijk. De rol van de installateur is enerzijds het invullen van de comfortbehoefte en anderzijds zorgen dat dit energiezuinig gebeurt. Dat vergt complexere installaties, maar uiteindelijk is het de vraag of de consument bereid is hiervoor te gaan betalen. Degene die dat evenwicht weet te bereiken zijn spekkopers op de lange termijn. Er zijn veel oplossingen waarvan de installateur op de hoogte zal moeten blijven. Zo is de warmtepomp een mooi initiatief, maar er moet op bepaalde zaken gelet worden. De installatie van een warmtepomp vergt andere disciplines in de installatietechniek. Daarnaast zal men bij de toepassing in huis ook goed moeten kijken naar bepaalde zaken. Als een klant bijvoorbeeld lang doucht of een stoombad heeft, gaat het doel van een warmtepomp al snel voorbij. ‘’

Innovatie bij montage

Uit het onderzoek komt naar voren dat een groot deel van de installateurs vindt dat zij efficiënt bezig zijn. Aan de andere kant is er behoefte aan slimmere en snellere installatietechnieken waardoor installaties nog gemakkelijker uitgevoerd kunnen worden. Jan-Paul legt uit: “Dat is geheel logisch omdat er steeds minder gekwalificeerd personeel voor handen is. Het werk moet sneller en hoe minder tijd verloren gaat aan installatie, hoe lager de prijs voor de consument is. Er is nu eenmaal prijsconcurrentie. Gezien het capaciteitstekort op personeelsgebied worden de uurlonen alleen maar verhoogd. Om het betaalbaar te houden zullen er minder uren in de montage van de badkamer moeten zitten.”

“Er zullen in de komende jaren geen revoluties plaatsvinden in de gebouwde omgeving, maar de markt zal wel langzaam veranderen”

De klantreis

Voor fabrikanten van topmerken zal branding kansen bieden. Er is duidelijk behoefte aan een complete badkamer van één merk. Met betrekking tot de verkopen zegt Jan-Paul: ‘’Online- en offlineverkopen zijn beide erg belangrijk. Online is in ieder geval cruciaal als oriëntatiepunt. Doe-het-zelvers of consumenten die een klusjesman inhuren, kopen de artikelen bij verschillende winkels, waaronder online. Als artikelen op meerdere plaatsen te koop zijn is de prijs doorslaggevend. Mijn verwachting is dat online de offlinewereld niet zal vervangen. Showrooms zullen te allen tijde het bestaansrecht behouden omdat men behoefte heeft om te ervaren. Bij sanitair gaat het om hoge bedragen en men vindt het leuk om te zien wat er allemaal kan.” 

Slotvisie

Tot slot geeft Jan-Paul de opvallendste bevinden uit het onderzoek. ‘’Er zullen in de komende jaren geen revoluties plaatsvinden in de gebouwde omgeving, maar de markt zal wel langzaam veranderen. Het online belang zal verder toenemen. Toch blijven fysieke winkels belangrijk, met name voor consumenten die op zoek zijn naar een complete badkamer. De badkamers zullen slimmer en energetischer zijn. Om aan de noodzaak van energiezuinigheid te voldoen en de stijgende vraag naar luxe te vervullen zullen meer geavanceerde installaties in de badkamer toegepast worden.”

Jan-Paul vervolgt: “Daarnaast zie je dat do-it-yourself gaat dalen. Dat komt omdat de Apple-generation, mensen onder de 30 jaar, minder zelf willen doen. Zij hebben behoefte aan do-it-for-me en fullservice. Ik verwacht ook dat de rol van prefab zal toenemen als gevolg van arbeidstekorten en de behoefte om sneller te bouwen.”

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.